چابهار- ایرنا- سمیه میهن‌خواه معلم و دهیار روستای غلام‌محمدبازار بخش مرکزی چابهار در طول چهار سال گذشته با فعالیت مستمر به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی روی آورده و در کتابخانه سما اقدام به عضوگیری و تاکنون ۴۰۰ نفر جذب کرده که با توجه به شرایط و محرومیت منطقه کار قابل توجهی است.

 

به گزارش ایرنا سمیه میهن‌خواه یکی دیگر از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی شهرستان چابهار است که در سال ۱۳۹۸ درجشنواره مروجین کشور در قسمت دو زبانه به عنوان مروج برتر برگزیده شده است.

وی معتقد است: کودکان و نوجوانان با کتاب خواندن و رفتن به دنیای کتاب می توانند خودشان را بهتر و بیشتر باور کنند.

میهنخواه متولد ۱۳۶۸ روستای الله‌نوبازار بخش پلان شهرستان چابهار و پدرش کارمند دانشگاه دریانوری چابهار است.

 

علاقه وی به کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی خبرنگار ایرنا را برآن داشت تا در نشستی با این بانوی روستایی تلاشگر و خستگی ناپذیر با فعالیت‌ها و تلاش‌هایش در این زمینه بیشتر آشنا شویم.

لطفا خودتان را بیشتر معرفی بفرمایید؟

دوران کودکی را در روستا سپری کرده و در مدرسه پلان در رشته علوم تجربی درس خوانده و مدرک دیپلم را در این رشته اخذ کردم، مقاطع کاردانی و کارشناسی را در رشته ادبیات فارسی طی کردم وبا توجه به علاقه ای که به معلمی داشتم به صورت خرید خدمت وارد آموزش و پرورش و مدرسه شدم و اکنون نیز با قبولی در آزمون استخدامی از طریق نهضت در شرف تبدیل وضعیت به پیمانی هستم.

 

فعالیت کتاب و کتابخوانی را از کجا آغاز کردید؟

با توجه به علاقه شدید به ترویج کتابخوانی توانستم با پیگیری های زیاد و کمک دوستان در شهر پلان و با همیاری انجمن حامی کتابخانه ای راه اندازی کنیم و در کنار معلمی به صورت داوطلبانه مسوولیت کتابخانه را برعهده گرفته و اکنون در انجمن جوانان آینده‌ساز مسوولیت کتابخانه های بخش پلان و در شبکه مروجین کتاب که به اتفاق دوستان کتابدار آن را تشکیل دادیم مسوولیت آموزش کتابداران کتابخانه ها و مدارس منطقه را بر عهده دارم.

علاوه بر این، دهیار روستای غلام‌محمدبازار عورکی نیز هستم.

 

از فعالیت های دهیاری و اقدامات در آن حوزه نیز بگویید؟

سیل دی ماه ۱۳۹۸ در این منطقه و مشکلات ناشی از آن سبب شد تا برای جذب کمکهای خیرین تلاش کنیم که اجرای پروژه بزرگ لوله کشی داخلی روستا و حفر ۱۸ حلقه چاه فاضلاب برای مردم که در سیل اخیر تخریب شده بودند با کمک خیران در حال انجام است. با گروه فعالان دشتیاری در زمینه معرفی مکان های گردشگری منطقه همکاری دارم و در حال ساخت اقامتگاه بومگردی (واهگانی هنکین )در شهر پلان هستم و به عنوان نخستین زن فعال فرهنگی در منطقه دشتیاری شناخته می شوم.

 

چه اقداماتی برای جلب مشارکت در حوزه کتاب داشتید و از کجا کتابخانه پلان شکل گرفت؟

بنده در کلاس پروژه نویسی که انجمن حامی ترتیب داده بود شرکت کردم، در این کلاس استاد سووالی مطرح کرد که فرض کنید ۱۰۰ میلیون تومان پول دارید هر کدامتان پیشنهاد دهید که با این ۱۰۰ میلیون تومان چکار می توانید انجام دهید، چون از کودکی با کتاب وکتابخوانی مانوس بودم و این نیاز را در روستای خودم با تمام وجود حس می کردم پیشنهاد دادم که با این پول کتابخانه درست می کردم چون پلان بر تمام روستاهای منطقه مرکزیت دارد و جمعیت دانش آموزی آن ۳۰۰ نفر است و بچه ها دسترسی به کتاب با کیفیت ندارند و نیاز جدی به کتابخانه مشهود است.

 

چنان مصرانه آنان را قانع کردم که به اتفاق تمام شرکت کننده ها از ساختمان قدیمی کتابخانه پلان که تقریبا تبدیل به خرابه شده بود دیدن کردیم و در واقع جرقه کتابخانه در کلاس پروژه نویسی زده شد و خانم بابازاده مسوول تیم آموزش انجمن حامی که متوجه علاقه ام شد کمک کرد تا به آرزوی کتابخانه نزدیکتر بشوم و من را به انجمن حامی معرفی و کمک کرد و با آقای میایی بخشدار سابق پلان نیز صحبت کردند تا اینکه ساختمان سرایداری بخشداری را به کتابخانه اختصاص دهند و بخشدار هم چون شخصی روشنفکر بودند موافقت کردند و در این راه شوراهای پلان هم همقدم شدند.

 

با پیگیری های مکرر کولر کتابخانه از سوی آقای جدگال رییس اداره استاندارد چابهار که از اهالی بخش پلان است هدیه شد و انجمن حامی نیز کتابخانه را تجهیز کرد و در دیماه ۹۶ کتابخانه پلان رسما افتتاح شد و مسوولیت آن را داوطلبانه برعهده گرفتم و با توجه به عشقی که به کارم داشتم یک شیف به مدرسه و یک شیفت به کتابخانه می رفتم.

این کتابخانه اکنون به یاری خدا نزدیک به ۴۰۰ عضو دارد و فعالیت های فرهنگی وکتابخوانی زیادی برای کودکان و نوجوانان نیز انجام می شود.

با وجود برخی مشکلات با شیوه های مختلف بچه ها را به کتابخوانی تشویق می کنم و فعالیت های کتابخانه سما۲ پلان شامل تلفیق بازی های بومی محلی با کتاب چرا که بیشتر هدف کتابخانه احیای آداب و رسوم فراموش شده منطقه است و تلفیق کارهای ارگانیک با کتاب، تلفیق کارهای هنری با کتاب در کنار کتاب خواندن، بچه ها را به مکانهای گردشگری منطقه هم می برم و در مورد مکانهای تاریخی وگردشگری برای بچه ها صحبت می کنم خلاصه کتابخانه پلان یک مرکز فرهنگی شده است که بچه ها لذت خواندن کتاب های داستان وقصه گویی ونمایش خلاق وغیره در کنار کتاب خواندن تجربه می کنند واز آنها لذت می برند.

آبان ماه در تقویم رسمی کشوردر سال ۷۲ شمسی به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. در سال‌های گذشته هفته پایانی آبان ماه، هفته کتاب نامگذاری شد.

همزمان با هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی همراه با نشست های مختلف و… با موضوعات چاپ و نشرِ و کتاب و ترویج کتابخوانی با هدف افزایش میزان سرانه مطالعه برگزار می‌شود.

 

امسال نیز هزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار دانایی؛ مانایی این رویداد بزرگ فرهنگی از شنبه ۲۴ آبان تا۳۰ آبان ماه جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.