طـرح انتخـاب و معرفـی پایتخـت کتـاب ایـران بـرای نخسـتین بـار در ۱۳۹۳ از سـوی  معاونـت امـور فرهنگـی وزارت فرهنـگ و ارشـاد اسلامی در سراسـر ایـران بـرای ترویج کتابخوانـی برگـزار شـد و از آن سـال بـه بعد بـه خاطر اسـتقبال خوبی کـه از این طرح شـد و همچنیـن برآوردهـای مثبت کارشناسـانه از آن، به صورت سـالانه برگزار می شـود.

ایـن برنامه، طرحی ملی و بومی اسـت و بر اسـاس اقتضائات کشـومان برنامه ریـزی و اجراشـده اسـت و در هرسـال یـک شـهر را به عنـوان پایتخـت کتـاب از بیـن شـهرهای نامـزد انتخـاب و معرفـی کننـد. ایـن انتخـاب اگرچه بـا محوریـت کتاب انجـام می شـود، امـا برنامـه ای اسـت کـه در آن مشـارکت جویی، تمرکززدایـی، توجـه به نظـام برنامه ریـزی و تدویـن برنامه هـای بلندمدت فرهنگـی نیز در سـطوح محلی تمرین می شـود.

پنجمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در سال ۱۳۹۷ از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی  و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت دستگاه ها و نهادهای مختلفی اعم از نهاد کتابخانه های کشور، خانه کتاب کشور، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و نهادهای دیگر همکار برگزار می شود.

مهلت ارسال آثار و مستندات: ۲۲ دی ماه ۱۳۹۷

شهرهای متقاضی جهت شرکت در این دوره می توانند ضمن مطالعه فراخوان با شماره تلفن های ۰۲۱۸۸۸۶۱۳۲۴- ۰۲۱۸۸۳۴۲۹۸۰-۰۲۱۸۸۳۴۲۹۷۹ تماس حاصل فرمایند.

ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب

فراخوان-پایتخت-۹۷